Recensie: Dagboek op doktersrecept – Marijn van Zomeren

Dagboek op doktersreceptVan Uitgeverij Ambilicious kreeg ik een heel spannend persbericht over het boek Dagboek op doktersrecept van Marijn van Zomeren binnen. Het verhaal, de cover en de extra dimensie in de vorm van een website maakten mij heel nieuwsgierig en ik was gelijk enthousiast. Ik was bang dat het misschien tegen zou vallen, maar ik ben nog steeds enthousiast. Ik kreeg het boek als recensie-exemplaar en in deze recensie vertel ik je meer over dit spannende verhaal.

Het verhaal

“Dagboek op doktersrecept” gaat over Johan. Tien jaar na de zelfdoding van zijn moeder en oom gaat hij terug naar zijn geboortedorp. De nachtmerries, die hij eerder had, komen in alle hevigheid terug. Hij wil niet zo eindigen als zijn moeder en daarom maakt hij een afspraak met zijn vroegere psycholoog, Van Praag. Door de therapie en de nachtmerries in zijn dromen, wordt hij opnieuw geconfronteerd met zijn verleden. Zijn nachtmerries en vragen legt hij voor aan Van Praag, maar die hoort alleen wat hij horen wil. Langzaam verliest Johan de grip op de realiteit. Wat is waar en wat niet? Zinnig of krankzinnig?

Ik was heel nieuwsgierig naar het verhaal en ook naar de extra toevoeging van de website. Heeft dit meerwaarde voor het verhaal? Door de website vervagen de grenzen van het verhaal en gaat het over in de ‘realiteit’. Op de website staan verschillende nieuwsartikelen, die te maken hebben met het verhaal. Het geeft je als lezer nog meer informatie.

De cover past perfect bij het verhaal en geeft goed de sfeer weer.

“Dagboek op doktersrecept” is in dagboekvorm geschreven (zoals de naam al doet vermoeden) en dat was even wennen. Daarnaast heeft Marijn van Zomeren een ruwe schrijfstijl en wordt er veel gevloekt. De ruwe zinnen worden echter afgewisseld met hele mooie vergelijkingen en zinsconstructies. Deze afwisseling paste ook bij Johan als personage en bij het verhaal.

Het verhaal komt langzaam op gang en heel lang blijft het hetzelfde liedje. Naarmate de tijd vordert, ontvouwt het verhaal zich en komt er een sterk plot naar voren. En dan laat het boek je niet meer los.

In dit verhaal komt de fantasie van Marijn van Zomeren heel goed tot zijn recht. De nachtmerries, de personen, de gedachtes van Johan zijn allemaal tot in detail uitgewerkt.

Dagboek op doktersrecept heeft een sterk plot en het verhaal laat je niet meer los.

*Bedankt Uitgeverij Ambilicious voor het boek!