Recensie: Verlossing – David Baldacci

Verlossing

Ik was heel enthousiast toen ik hoorde over Verlossing van David Baldacci. Het is het vijfde boek in mijn favoriete serie rondom mijn favoriete personage Amos Decker. Ik trok de stoute schoenen aan en schreef een mail naar A.W. Bruna Uitgevers en ik mocht hem recenseren. Mijn enthousiasme bij het unboxen kon je hier al zien. In deze recensie vertel ik je meer over het boek. Kijk je mee?

Het verhaal van Verlossing

‘Verlossing’ is het vijfde deel in de serie van Amos Decker. Tijdens een bezoek aan zijn vroegere woonplaats Burlington (Ohio), wordt Amos Decker benaderd door een man die hij in eerste instantie niet herkent. De man stelt zich voor en de alarmbellen gaan af bij Amos: Meryl Hawkins was de eerste persoon die Amos ooit arresteerde voor moord. Het was zijn eerste moordzaak in het begin van zijn carrière. Hij pakte Meryl Hawkins op voor een viervoudige moord (twee mannen en twee kinderen werden vermoord). Het bewijs was overweldigend en het DNA en een vingerafdruk lieten er geen twijfel over bestaan wie de dader was: Meryl Hawkins. Hij werd berecht en veroordeeld voor levenslang. Nu, twaalf jaar later, werd hij vrijgelaten, omdat hij op sterven ligt. Voor hij sterft, wil hij Amos duidelijk maken dat hij de moorden nooit gepleegd heeft. Zou Decker een fout gemaakt hebben? Hij gaat zich weer diepen in de zaak en hij ontdekt dat het bewijsmateriaal misschien niet helemaal zuiver was. Samen met zijn vroegere partner Mary Lancaster gaat hij op zoek naar de waarheid.

De cover is mooi van kleur en past perfect bij de rest van de serie. Altijd fijn als een cover van een serie er mooi bij past.

Dit is het vijfde deel van de Amos Decker-serie. Je hoeft echter niet alle delen gelezen te hebben. ‘Verlossing’ is namelijk goed los te lezen. Je krijgt een duidelijk beeld van Amos en de andere delen van de serie. Let op: wanneer je de andere delen niet hebt gelezen, dan kan dit deel spoilers bevatten voor bijvoorbeeld ‘De Geheugenman’ of ‘De laatste mijl’.

Amos is een van mijn favoriete personages. Het is niet gek dat ik daarom enthousiast ben over dit personage. In dit deel krijg je een beter beeld van hem en zijn sterke geheugen. Je merkt zijn problemen met communicatie. In ‘Verlossing’ maakt hij misschien wel de mooiste persoonlijke ontwikkeling door. Hij verandert heel positief.

Het verhaal begint een beetje vaag en rustig. Toch ben je ergens nieuwsgierig naar de waarheid van Meryl Hawkins. Net als Amos. Het begint kabbelend, maar dan komt er onverwachts vaart in en stopt de sneltrein niet meer. Door onverwachte gebeurtenissen weet David Baldacci ondanks het langzame tempo je geboeid te houden.

Het is soms een tikkeltje voorspelbaar, althans dat denk je. David Baldacci zet je op dwaalsporen. Je wordt verrast door een ijzersterk plot.

Verlossing zit ijzersterk in elkaar!

Andere delen lezen?