Recensie: Schurft – Arnold Jansen op de Haar

Toen ik de persmail over Schurft van Arnold Jansen op de Haar kreeg, bezorgde de titel me kriebels. Maar ik was ergens ook heel nieuwsgierig naar het verhaal. Vandaag vertel ik je meer over dit boek. Lees je mee?

Het verhaal van Schurft

Schurft schuurt. Het is Knausgård meets Reve, een autobiografische roman over een onconventioneel leven, waarin Arnold zijn innerlijke strijd en de liefde voor twee vrouwen beschrijft: zijn geliefde, Lizzy, die hij achterliet in Nederland, en Dot, zijn zus, met wie hij samen een uitgeverij runt en een huis deelt aan de rand van het stadje Malmesbury op het Engelse platteland. Zij vertegenwoordigen twee botsende werelden. Tegen de achtergrond van het bestaan in Engeland schrijft Arnold met pijnlijke openhartigheid en zwarte humor over hoe het verleden zijn leven beheerst. Het resultaat is een roman over loyaliteit, verraad en ogenschijnlijk onvermijdelijke keuzes. Was Arnolds eerste roman ‘De koning van Tuzla’ een afscheid van het leger en zijn tweede roman, ‘Engel’, een afscheid van Arnhem, ‘Schurft’ gaat over waarom je alles op het spel zet.

De cover van ‘Schurft’ bezorgde me jeuk. Het insect op de voorkant is zo gedetailleerd. Zowel de titel als de cover zijn opvallend. Het is bijzonder hoe het terugkomt in het verhaal.

Arnold Jansen op de Haar heeft een warme beeldende stijl. Het is uitgebreid met veel details. Soms irriteert me dat bij een verhaal, maar in dit verhaal en bij deze sfeer past het perfect. Je kunt wel soms een beetje verdrinken in de hoeveelheid informatie. Ik vind het mooi hoe sommige tegenstrijdigheden (bijvoorbeeld Nederlandse en Engelse cultuur) uitvergroot worden.

De flashbacks geven het verhaal meer diepgang. Ze zijn een mooie toevoeging. Ik mis alleen de rode draad. Het is een soort dagboek van de schrijver. Misschien komen columns beter in de buurt. Het lijken losse fragmenten. De personages worden goed uitgewerkt en voorzien van levendig commentaar door de auteur. Hij schroomt ook niet om zichzelf op de hak te nemen. Ik houd van de zelfspot.

‘Schurft’ is een bijzondere roman. Het is een warm verhaal.

Bedankt Arnold Jansen op de Haar voor het boek!

Je kunt dit boek o.a. bij de lokale boekhandel of Bol.com bestellen.