Recensie: Van missie naar strijd – Eric Heres & Bruno Steinfort

Van missie naar strijd
Foto cover van Futuro Uitgevers

Toen ik de mail van Futuro Uitgevers over het boek Van missie naar strijd van Eric Heres en Bruno Steinfort las, wist ik meteen: dit boek moet ik lezen. Het is openhartig, rauw en eerlijk. In mijn recensie vertel ik je meer over dit bijzondere boek. Lees je mee?

Het verhaal van Van missie naar strijd

Dit staat op de achterkant van ‘Van missie naar strijd’:

Twaalf verhalen. Eerlijk. Persoonlijk. Ongepolijst. Van oorlogsveteranen, hun partners, hun kinderen en mensen die veteranen bijstaan. Met dit interviewboek willen we laten zien wat het betekent als je na terugkeer van een uitzending de oorlog niet meer uit je hoofd krijgt. In medisch jargon heet dat PTSS (posttraumatische stressstoornis) en/of ‘moral injury’. In gewoon Nederlands betekent dat: dag in, dag uit, jaar in, jaar uit worstelen met jezelf, je partner, je kinderen, je ouders, ja, eigenlijk met iedereen.

Het leven op deze manier zien verworden tot een veelkoppig monster, is soms de ‘beloning’ voor de mannen en vrouwen die namens ons land zijn uitgezonden. Om elders in de wereld – en daardoor ook hier – vrijheid te brengen en te borgen. Maar niemand gaat op missie om gebroken terug te komen.

‘Van missie naar strijd’ bevat ongekuiste verhalen, ontboezemingen over zelfmoordpogingen, over vrijwillig de eigen kinderen uit huis laten plaatsen, over drank en vluchten in je werk. Sommigen durven hun kinderen niet meer naar school te brengen, voor anderen is een bezoekje aan de supermarkt al een beproeving. Weer anderen vrezen hun eigen emotionele uitbarstingen, evenals hun partners, kinderen, familieleden en vrienden trouwens. De veteranen delen pijn en verdriet, maar zeker ook blijdschap als de weg naar boven weer is gevonden.

Vanaf pagina 1, bij het voorwoord al, had ik kippenvel. Het is zo open en eerlijk. Ik heb respect voor deze mannen en vrouwen. Dit boek is een mooi eerbetoon aan deze dappere strijders. Daarnaast laat dit boek goed de problematiek rond PTSS zien.

De verhalen zijn geschreven vanuit verschillende perspectieven: van een partner tot een dochter van een veteraan. Deze afwisseling maakt het boek interessanter. Je verwacht alleen de verhalen van de veteranen te lezen. Deze afwisselingen van perspectieven maakt het verhaal ook persoonlijker en emotioneler. Je hoort wat het met de omgeving doet. Daarnaast komen er ook verschillende hulpverleners aan het woord. Dit maakt het verhaal rond.

Het verhaal lijkt te bestaan uit verschillende schrijfstijlen. Soms las dit onprettig en voelde het verhaal niet als één geheel.

Bij het eerste verhaal liepen de tranen over mijn wangen en bij de verhalen daarna heb ik soms hardop gehuild. Ik huilde om de rauwe en pure verhalen. Ik heb diep respect voor deze bijzondere mensen met hun bijzondere families, vrienden en kennissen. De hulpverleners die hun best doen en soms niet kunnen helpen. De machteloosheid van de veteranen is schrijnend. Niet alleen de nadelen worden genoemd, maar de mooie momenten worden ook genoemd.

Van missie naar strijd is rauw, puur en openhartig. Kippenvel vanaf pagina 1!

*Bedankt voor Futuro Uitgevers voor dit boek!

*Dit boek is een recensie-exemplaar. Meer informatie over recensie-exemplaren vind je hier.