Recensie: Wilde gok – Johnny Bollé

Ik mocht meedoen aan de blogtour van de thriller Wilde gok van Johnny Bollé. Wat een bijzondere thriller was dit! Ik ga je snel meer vertellen over dit boek in mijn recensie. Lees je mee?

Het verhaal van Wilde gok

Zuid-Frankrijk 1970. De weduwe Céleste De Châtillon en haar twee dochters lijken een zorgeloos leven te leiden in hun villa nabij Menton. In werkelijkheid brengt een schuldenberg hen op de rand van de afgrond. Wanneer de gokverslaafde Céleste dieper verstrikt raakt in de moorddadige tentakels van het plaatselijke drugsmilieu, komt het leven van haar lievelingsdochter Beau in gevaar. Celeste is wanhopig en bedenkt een waanzinnig plan om uit de schulden te komen. Haar plan lijkt te lukken, totdat de vreemde Léon de opdracht krijgt om Céleste en haar dochter te vermoorden. Ondertussen wordt in een dorpje in de Provence een jonge vrouw in paniek wakker. Ze lijdt aan geheugenverlies waardoor ze geen andere keuze heeft dan de man die met haar woont, te vertrouwen. Alles verandert wanneer een mysterieuze vrouw contact met haar legt. Dan neemt haar leven uit het niets een ongekende wending.

‘Wilde gok’ is een bijzondere thriller te noemen. Het is geen typische thriller vol actie of gruwelijkheden. Het is geraffineerd en in combinatie met de glitter en glamour van de Franse Rivièra van de jaren 70 vlijmscherp.

De titel past perfect bij het verhaal. De cover deed me denken aan het schilderij ‘The Son of Man’ van René Magritte (1964). Op dit schilderij staat een man in pak met een groene appel voor zijn gezicht. De stijl van dit schilderij lijkt op de voorkant van deze thriller.

Johnny Bollé heeft een warme stijl. Het is uitnodigend. Op een bijzondere manier speelt Johnny met de lezer. Hij zet je voortdurend op het verkeerde been. Hij speelt echt een spelletje met je. Daarnaast geeft hij goed de sfeer van de jaren 70 aan de Franse Rivièra weer. Je waant je in de glitter en glamour van die tijd. Naast de elementen van een thriller heeft het verhaal dus ook een historisch randje. Een bijzondere combinatie.

Er zijn verschillende perspectieven en soms springt de tijd vooruit. Hierdoor is het schakelen tussen de personages en de tijd. Je moet je hoofd erbij houden, want anders ben je het zo kwijt. In het begin heb je geen idee hoe het precies zit, maar langzaam ontvouwt zich het verhaal voor je ogen en dan nog weer Bollé je op het verkeerde been te zetten. Het zit meesterlijk in elkaar!

Zoek je nog een thriller met een historisch randje? Dan is ‘Wilde gok’ een aanrader voor je!

Wilde gok zit meesterlijk in elkaar!

Blogtour Wilde gok