Recensie: Camino – Graeme Simsion & Anne Buist

Jaren geleden, voordat ik begon met bloggen, las ik het ‘Het Rosie project‘ en dat vond ik een hele bijzondere roman. Toen ik het persbericht over ‘Roadtrip’ las (de nieuwste roman van Graeme Simsion en zijn vrouw Anne Buist) en ik uitgenodigd werd voor een lunchdate met Graeme en zijn vrouw, was ik nieuwsgierig naar deze nieuwe roman. Er was één probleempje: ik had deel één, Camino, nog niet gelezen. Daarom heb ik vandaag de recensie van dit eerste deel voor je. Morgen vertel ik je dan alles over deze nieuwste roman!

Het verhaal van Camino

Het verhaal van ‘Camino’:

Camino van Graeme Simsion (Het Rosie Project) en Anne Buist is een humoristische feelgoodroman over vriendschap, familie, liefde en de grote uitdagingen van het leven. Wat maakt het leven de moeite waard? En wat is het verschil tussen het leven dat je leeft en het leven dat je kiest? De Amerikaanse kunstenares Zoë en de Engelse ontwerper Martin zijn beiden in het schilderachtige Cluny, Frankrijk. Om een nieuwe start te maken, gaan ze – alleen – de lange weg afleggen die van Cluny naar Santiago de Compostela in het noordwesten van Spanje leidt, over de beroemde Camino de Santiago, de pelgrimsroute van Sint-Jakob. Ze kijken ernaar uit om in de voetsporen van de pelgrims te stappen die hun al eeuwen voorgaan op de Camino. Er wordt gezegd dat de Camino je verandert. Hij geeft je de kans een nieuwe versie van jezelf te vinden. Maar kunnen deze twee heel verschillende mensen ook elkaar vinden?

Vanaf de eerste pagina kwam ik in een warm bad terecht. Het verhaal is natuurlijk geschreven door twee auteurs, maar daar merk je niks van. Ik zou niet weten wie wat geschreven heeft (na de lunchdate met beide schrijvers natuurlijk wel). De stijl van het verhaal is zo fijn. Hij is ergens heel elegant.

De cover van ‘Camino’ is grafisch heel sterk. Het past ook mooi bij de andere boeken van Graeme Simsion.

Na het lezen van dit verhaal kreeg ik zin om zelf te wandelen. Misschien niet de wandeltocht naar Santiago, maar een kleine ronde. Je wordt meegenomen in Frankrijk en Spanje. Even waan je je op vakantie. In de paperback staat vooraan een landkaart met de wandelroutes aangegeven. Dit ondersteunde het verhaal op een duidelijke manier. Je wist precies waar je je bevond.

De personages zijn zo leuk. Ik wilde nog geen afscheid nemen van Zoë en Martin en wat was ik blij dat ik door kon met het vervolg (Roadtrip). Op een luchtige manier wordt er diepgang aangebracht in de personages.

Het verhaal is zo mooi! Misschien wel een van de mooiere romans die ik las. Het is echt genieten. Vind ik het trouwens een typische feelgoodroman? In hoeverre je natuurlijk van een typische feelgoodroman kunt spreken. Het is niet een standaard feelgood. Het is eigenlijk meer een hele mooie roman met een aantal humoristische elementen. Er zit namelijk heel veel humor in dit verhaal.

Morgen vertel ik je alles over ‘Roadtrip’. Ben je nu al nieuwsgierig? Dan kun je hieronder meer lezen over deze nieuwe roman!

Camino is misschien wel de mooiste roman die ik tot nu toe las!

Dit boek heb ik zelf gekocht. Wil je meer weten over recensies of recensie-exemplaren? Dat kun je hier lezen.