Recensie: De geur van regen – Alka Joshi

De hennakunstenares‘ van Alka Joshi vond ik zo’n mooie roman. Toen ik het persbericht van De geur van regen zag, was ik direct enthousiast. In mijn recensie vertel ik je graag meer. Lees je mee?

Het verhaal van De geur van regen

Parijs, 1974. De jonge Indiase vrouw Radha Kumar probeert een leven op te bouwen in Parijs. Nadat ze op de universiteit in Shimla de Franse architect Pierre ontmoette, is ze hem tegen de zin van haar familie gevolgd, waarna ze met hem trouwde en twee dochters kreeg. Maar nooit vergeet ze haar zoontje Niki, van wie ze op veertienjarige leeftijd beviel en dat ze moest afstaan.
Op een dag vraagt een vriendin of Radha kan helpen in de parfumerie van haar grootvader. Radha blijkt een goede neus te hebben om de juiste parfums te creëren. Haar carrière neemt zo’n vlucht dat Pierre gefrustreerd raakt over de tijd die ze aan haar werk besteedt. Radha geniet van het succes, maar dan staat ineens een zeventienjarige Indiase jongen op de stoep. Het leven van Radha staat in één keer op z’n kop. Ze zal moeten beslissen of ze Niki in haar leven wil toelaten – hoe ingewikkeld dat ook zal zijn.

‘De geur van regen’ is het derde deel en laatste deel in de serie. ‘De hennakunstenares’ is deel één en vond ik fantastisch. Het was mijn kennismaking met Alka Joshi en het was de eerste keer dat het land India een rol speelde in een boek dat ik las. Het was prachtig. ‘De geheimen van Jaipur’ heb ik nog niet gelezen. ‘De geur van regen’ is het derde deel en eigenlijk prima los te lezen van ‘De hennakunstenares’. Het is mooi als je ze achter elkaar leest. Je krijgt dan het beste beeld van de serie.

De titel van het verhaal vind ik heel mooi. Hij straalt een bepaalde rust uit en de cover vind ik ook zo’n plaatje. Het past allemaal perfect.

Alka Joshi heeft een elegante stijl. Het is warm en je wordt ondergedompeld in de wereld van geuren. Hier ligt in het verhaal ook de nadruk op. Het verhaal bevat veel flashbacks en het is alsof hoofdpersoon Radha Kumar tegen je praat. Ze deelt haar leven met je. Het is schrijnend, verdrietig en ergens ook tragisch. Alka Joshi brengt op een mooie manier emoties over.

Dit verhaal was zo mooi dat ik er extra lang over heb gedaan. Ik wilde niet dat het verhaal zou eindigen. Ik heb zo enorm genoten van deze mooie roman.

De geur van regen is heel mooi. Ik las extra langzaam, omdat ik niet wilde dat het verhaal eindigde.

Meer van Alka Joshi?

Benieuwd naar dit boek? Koop dit boek dan via Bol.comBookspot of Bruna of steun de lokale boekhandel!

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen op Veronique’s Boekenhoekje? Abonneer je hieronder gratis op mijn blog en ontvang meldingen van nieuwe berichten in je mailbox! Meer weten over privacy? Lees dan hier.

Bedankt Uitgeverij Cargo voor het boek!

Gegevens van De geur van regen

Auteur: Alka Joshi