Recensie: De Tuin – Hennie Molenaar

Vandaag heb ik de recensie van een hele mooie roman voor je. Ik las De Tuin van Hennie Molenaar. Eerder las ik al ‘Mevrouw Huygens’ van deze auteur. Ik vertel je in mijn recensie snel meer. Lees je mee?

Het verhaal van De Tuin

Als de jonge Guusje op een lentemiddag in 1922 arriveert bij de tuinderij van de familie De Boer, weet ze niet precies wat haar te wachten staat. Een tante heeft een baan voor haar geregeld, ze gaat werken in het huishouden van Jan en Leida. Leida is ziek en kan niet veel meer, dus Guusje krijgt het druk. Ze moet de eindeloze was doen, schoonmaken eten koken én zorgen voor de twee kleine kinderen. Ze heeft alleen op zondagmiddag vrij. In die uurtjes schrijft ze lange brieven aan haar zus Cootje. Over het huis en zijn bewoners, over de tuin en het personeel. Dan wordt Leida steeds zieker en komt Guusje voor een onmogelijke beslissing te staan.

Na ‘Mevrouw Huygens’ was ik heel nieuwsgierig naar dit verhaal. Hennie Molenaar heeft namelijk een hele warme, uitnodigende stijl. In ‘De Tuin’ is dat niet anders. Het is zo fijn. Het pakt je helemaal in.

‘De Tuin’ is een heel mooi verhaal. Daarnaast is de insteek heel origineel. Je lees namelijk alles vanuit brieven. In principe lees je alles vanuit één kant. Het boek is in delen opgesplitst en de afwisseling van de hoofdpersonen die schrijven maakt het heel mooi. Eigenlijk mis je nooit informatie, terwijl je dus alles wel maar vanuit één persoon leest en alleen de informatie uit de brieven hebt.

Het perspectief vanuit Guusje vond ik heel mooi. Ze ontwikkelt zich op een mooie manier. Ze zal je hart stelen. Cootje was ik benieuwd naar. Ze is een tegenpool van Guusje en ik moest even aan haar wennen. Het derde perspectief vond ik verrassend en was niet bepaald een favoriet van me. Ik ging me ergeren aan dit personage. De manier van doen vond ik niet prettig. Toch snapte ik dit personage een beetje aan het einde.

De cover van ‘De Tuin’ is heel mooi. Er zijn zoveel details te vinden. Het laat goed de sfeer van het verhaal zien.

Ik heb enorm genoten van dit mooie verhaal. Het is zo warm, zo vol liefde. Als je van historische verhalen houdt, dan is dit een aanrader!

De Tuin is een heel mooi verhaal.