Recensie: Rechercheur De Klerck en het doodvonnis – P. Dieudonné

Rechercheur De Klerck en het doodvonnis - P. Dieudonné

Als je mij al langer volgt, dan weet je dat ik gek ben op de boeken van Baantjer. Uitgeverij E-Pulp Publishers stuurde mij een leuke mail met de vraag of ik het nieuwe boek van P. Dieudonné, Rechercheur De Klerck en het doodvonnis, wilde lezen. Volgens de persmail is het dé aanrader voor de Baantjer-fan. Ik was heel nieuwsgierig naar dit boek. In deze recensie vertel ik of het gelukt is om me te verrassen. Lees je mee?

Het verhaal van Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

‘Rechercheur De Klerck en het doodvonnis’ gaat over ondernemer Bart Bovend’Eerdt. Hij komt een misverstand rechtzetten. Terwijl hij op zakenreis was, is iemand zijn kantoorpand binnengedrongen. Na weken zoeken heeft De Klerck een verdachte vastzitten voor de inbraak. Van de ondernemer moet De Klerck de verdachte laten gaan. De Klerck laat de verdachte los, maar een uur later komt er ontstellend bericht: Bart Bovendt’Eerdt heeft zichzelf opgehangen aan de Erasmusbrug. Op zijn kantoor liet hij een afscheidsbriefje achter, maar is het wel vrijwillige zelfmoord? De Klerck en zijn assistent Ruben Klaver zitten met onbeantwoorde vragen.

‘Rechercheur De Klerck en het doodvonnis’ is het eerste deel in een serie over De Klerck en de Rotterdamse recherche.

Voor mij kan niemand Baantjer evenaren. Je kunt wel in de buurt komen van het gevoel dat ik krijg als ik een Baantjer lees. ‘Rechercheur De Klerck en het doodvonnis’ lijkt op een verhaal van Baantjer. P. Dieudonné is geïnspireerd door de schrijver en dat merk je. Ik vind dat persoonlijk niet storen. Het zou zo een serie naast de bestaande Baantjer-serie kunnen zijn. En dat vind ik een prestatie.

Het is een spannend verhaal met de typische wendingen. Sommige gebeurtenissen zijn misschien een beetje cliché en voorspellend.

De karakters van de personages lijken op personages uit de Baantjer-boeken. Ze zijn geïnspireerd op de personages, maar zijn geen kopie. Dat is knap. Rechercheur De Klerck heeft een heel ander karakter dan De Cock.

De stijl van P. Dieudonné doet me denken aan Baantjer, maar is toch een tikkeltje anders en dat vond ik heel geruststellend. Ik was bang dat de stijl gekopieerd zou worden. Het is een aangename stijl om te lezen.

Rechercheur De Klerck en het doodvonnis is een spannende detective geschreven in een aangename stijl.

Ik maakte ook een video over dit boek. Deze kun je ook hier bekijken.