Recensie: Schaduwkinderen – Linda Jansma

In de app van de VakantieBieb vond ik een paar boeken die mij aanspraken. Schaduwkinderen van Linda Jansma was er één van. De cover trok mijn aandacht en het verhaal sprak me aan. Daarnaast had ik zin in een spannend boek. Ik begon aan het boek… en las het in 1 middag/avond uit. Heerlijk!

Het verhaal van Schaduwkinderen

Het verhaal gaat over Jules. Ze heeft een verleden dat haar achtervolgd. Het enige dat ze heeft, zijn vage herinneringen en het enige wat zeker is: haar vader is dood en haar broer zit in de cel voor de moord op haar vader. Maar Jules gelooft hier niet in. Ze probeert achter de antwoorden te komen en tegelijkertijd is zij Officier van Justitie. Dan krijgt ze een zenuwslopende zaak voor haar kiezen. Er ontploft een bom onder verdachte omstandigheden en de zaak wordt steeds ingewikkelder. Jules voelt dat er iets niet klopt en zet alles op alles om de zaak op te lossen.

Toen ik aan het boek begon, moest ik even inkomen. Wie is wie? Het duurde even voor ik wist dat Jules een Officier van Justitie was. Ik dacht dat zij rechercheur was. De schrijfstijl van Linda Jansma is aangenaam en fijn. De verschillende perspectieven zijn duidelijk en geven een goed beeld van het hele verhaal. Sommige perspectieven snapte ik in het begin niet. Wie is dit? En wat is zijn relatie met het verhaal? Maar… deze vragen worden beantwoord. In het verhaal komt een mooie wisselwerking tussen recherche, Officier van Justititie en pers naar voren. De uitwerking hiervan is prima. De verschillende verhaallijnen (zowel de persoonlijke verhaallijn van Jules en de hoofdverhaallijn) maken dit verhaal heel tastbaar. Je leert Jules kennen, maar toch is er een bepaalde terughoudend van haar kant. Je bent als lezer benieuwd naar haar verhaal. De angst en paniek van de gebeurtenissen zijn voelbaar. Dit komt mede door de verschillende verwijzingen naar recente gebeurtenissen (ik ga geen voorbeelden noemen, want dan zou ik misschien spoilers weggeven…).

Ik ben heel benieuwd naar de volgende delen van deze serie! Schaduwkinderen maakt deel uit van de serie De Cirkel van het Kwaad van Linda Jansma. Schaduwkinderen is deel 1. Deel 2 Uitverkoren is al verschenen.

Update: meer lezen van Linda Jansma?

Veel liefs,

Dit artikel bevat affiliate links. Koop je via mijn link een artikel (iets anders dan boeken mag ook) dan krijg ik een commissie! Jij merkt er niks van, maar je steunt wel Veronique’s Boekenhoekje. Meer informatie is hier te vinden.

Bol Algemeen